Wat mijn moeder gebeurde, gebeurt nu hier

Fenixx.org

(Door: Zulmai Afzali – Vertaling: rommel)

Pakistan. De stad Quetta in 1998. Ik was samen met mijn moeder in de overvolle Liaqat Bazaar boodschappen doen. Ze droeg een gewone hijab, die alleen de haren bedekt. Een van de handelaren met een witte hoofdtooi en lange baard keek haar boos aan en siste:

– Vrouwen zoals jij vernietigen onze religie. Ik weet niet waar je man zich mee bezighoudt, maar ik hoop dat hij je zo zwaar mishandeld dat je bijna dood gaat, zodat je begrijpt dat je de hijab niet op die manier kan dragen.

Mijn moeder gaf geen antwoord. Ze vroeg me om stil te zijn en we haastten ons weg. Ze trok haar hijab strakker om haar hoofd en we gingen naar huis zonder iets te kopen.

Dit gebeurde in Quetta, Pakistan – het moederland van de extremisten, de geboorteplaats van de Taliban, waar het heel gewoon is wat mijn moeder overkwam.

Vandaag, bijna twintig…

View original post 383 more words

Leave a Reply

